Jak zpomalit módu?

Jak zpomalit módu?

Ikona kalendáře 2. 11. 2020

Ministerstvo životního prostředí na svém facebookovém profilu minulý týden zveřejnilo seznam devíti tipů na to, jak se vymanit z koloběhu fast fashion.

Označení „fast fashion“ se začalo používat v průběhu devadesátých letech, kdy masová výroba oděvů prudce akcelerovala. Toto označení se obecně používá pro velmi levnou a lehce dostupnou módu, která se vyrábí v obrovském množství, bez ohledu na životní prostředí nebo na pracovní podmínky zaměstnanců. Ročně je takto údajně vyprodukováno více než miliarda kusů oblečení.

V poslední době však móda znatelně „zpomaluje“. Udržitelná móda (nebo také slow fashion) je skloňována v médiích stále častěji a zejména tento rok se z ní stává žhavé téma, a to nejen v předních světových módních časopisech, jako jsou VogueElle nebo Harpers’s Bazaar.

V jádru jde o uvědomělý a zodpovědný přístup k módě, který by se dal shrnout slovy „méně je více“. Nejvýraznější je přitom akcent na kvalitu výrobků a co nejmenší dopady na životní prostředí. Jednoduše upřednostnit kvalitu před kvantitou. Kupovat oblečení méně častěji, ale o to kvalitnější, u kterého známe původ a víme, že jeho výroba proběhla za etických podmínek. Livia Firth, zakladatelka agentury Eco Age například radí nakupovat oblečení, u kterého víme, že jej vezmeme na sebe alespoň 30 krát (ruku na srdce, jak často si to při výběru oblečení dokážeme říct). Amy Powney, kreativní ředitelka značky Mother of Pearl pak doporučuje zjistit si o výrobě jednotlivých značek základní fakta a nakupovat hlavně tam, kde víte, že je oblečení vyrobeno trvale udržitelným způsobem.

Ale zpět domů. Co tedy radí MŽP, abychom se vymanili z koloběhu fast fashion?

  • Vybírejte oblečení z organických tkanin nebo recyklovaných materiálů.
  • Všímejte si materiálového složení.
  • Nakupujte oblečení od lokálních značek a návrhářů.
  • Vybírejte oblečení, které je barevně šetrné k přírodě.
  • Nestyďte se nakupovat v second-handech.
  • Všímejte si, jestli dotyčná značka používá eko materiály.
  • Vsaďte na tradiční výrobní procesy.
  • Všímejte si toho, jaký má firma styl marketingu.
  • Nechte si oblečení ušít na míru. Podpoříte tak lokální byznys, a navíc vám bude kousek perfektně sedět.

V Bespoken tento přístup kvitujeme a s filozofií slow fashion se zcela ztotožňujeme. Proto vybíráme pro výrobu košil pouze ty nejkvalitnější materiály, díky čemuž košile slouží dlouhé roky. Současně také dbáme na to, aby uhlíková stopa každé vyrobené košile byla co nejmenší. V nabídce máme například řadu tureckých látek, které jsou vyrobeny s vysokým důrazem na ekologickou udržitelnost, a to přímo v místě, kde se bavlna i pěstuje. Košile jsou následně ušity přibližně 300 km od tohoto místa. Díky tomu držíme uhlíkovou stopu každé košile Bespoken na minimální možné úrovni.

Neradi čtěte? Pojďte si radši navrhnout košili.

Pánský konfigurátor Dámský konfigurátor